30 september 2009

God mat

Eftersom jag älskar att laga mat så tänkte jag bjuda på två recept. Ett är på en dubbelmarinerad oxfilé som är helt gudomlig. Helena jag skriver det här för du ville ju så gärna ha det!
Det andra är på en perfekt pastagratäng....passar både stora o små.

DUBBELMARIENAD OXFILÈ
800g oxfilé(putsad)
1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1
2 msk sojasås
1msk hoisinsås (asiatiska hyllan)
1/2 tsk salt
2 msk olja
1 tsk socker

Marinad 2
1 dl vitvinsvinäger
1/2 dl vatten
2 dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk socker
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1-2 finhackade vitlöksklyftor
1 kruka finhackad persilja
1/2 dl hackad kapris

Gör så här
-Blanda ingredienserna tillmarinad 1 två dagar innan "festen". Lägg filén i dubbla plastpåsar och häll över marinaden. Knyt och låt stå i kylen över natten.
-Dagen innan "festen":Ta ut filén och torka av den. Bryn filén hastigt i en stekpanna.
-Lägg över i en ugnsform och stoppa i en stektermometer. Ugnsstek i 150 grader tills innertempen är på 55 grader, ca 30 min.
-Linda in filén i aluminiumfolie och ställ in i kylen.
-Blanda samman marinad 2
-Skär filén i cm tunna skivor. Lägg i en skål och häll över marinaden. Täckmed plastfolie och låt stå kallt tills strax före servering

FANTASTISKT GOTT!!!
Jag brukar göra en potatisgratäng till. Har vart otroligt uppskattat!!!=)

PASTAGRATÄNG
350 g pasta
1 tsk flytande margarin
2 pkt knaperstekt bacon
10 färska champinjoner
1 burk champinjonsoppa typ Campbells
2 dl fraiche
2 1/2 dl matgrädde
1 dl riven ost
2-3 vitlöksklyftor
salt, svartpeppar

Koka pastan.Låt rinna av
Skiva svampen och stek lätt i margarin
Dela baconet i mindre bitar
Rör ihop champinjonsoppan med fraiche o grädde
Blanda ihop alltsammans och krydda me salt, peppar o pressad vitlök
Lägg i en ugnssäker form och strö över ost
Gratinera i ugn 225 grader ca 15min tills gratängen är genomvarm och har fått fin färg.

Servera med sallad!!!!


Tills Vidare
//MatLinda

Inga kommentarer: